loading...
راز سرافرازي
Raahi Be Hagh بازدید : 22 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)

 

وضو بنانا

در اسلام عباداتى وجود دارد كه داراى دو جنبه است: یكى بُعد عبادى، كه موجب تقرب انسان به خدا و كمال معنوى او مى‏شود و دوم بُعد بهداشتى و درمانى، كه براى محیط اجتماعى یا شخصى انسان آثار مفیدى دارد و سلامت انسان را تأمین مى‏كند. مانند: نماز، وضو، غسل و روزه از این قبیل عبادات هستند.

 


فلسفه وضو

در قرآن مجید علت و فلسفه‏ى برخى احكام را، نظافت و پاكیزگى نشان مى‏دهد براى مثال: در آیه‏ى وضو و تیمم مى‏فرماید:

«مَا یُرِیدُ اللّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْكُم مِنْ حَرَجٍ وَلكِن یُرِیدُ لِیُطَهِّرَكُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛ (مائده/ 6)

یعنى خدا نمى‏خواهد، تا بر شما هیچ تنگ بگیرد، ولیكن مى‏خواهد، تا شما را پاك سازد و نعمتش را بر شما تمام نماید؛ تا شاید شما سپاسگزارى كنید

البته ناگفته نماند كه وضو نیز مثل سایر عبادات فلسفه‏ى آن بالاتر از فوائد مادى و نتایج جسمانى است؛ بلكه حكمت آن معنوى و روحانى و وصول به‏ مقام قرب به مبدأ است و اشاره به همین معنا است حدیث «الوضوء نور و الوضوء على الوضو نورُ على نور» كه سر او از نور در فائده‏ى وضوء، صفا و قلب و حصول قرب مى‏باشد و چراغى است كه مۆمن را از ظلمات و مادیات نجات مى‏دهد و به معنویات و ورود به ساحت قدس خداوند متعال رهبرى مى‏نماید.

اما اگر بخواهیم از دریچه‏ى بهداشت به مقوله‏ى وضو نگاه كنیم، جنبه‏هاى زیادى در این زمینه نمایان خواهد شد كه اندیشمندان و پزشكان به آن اشاره كرده‏اند و در این زمینه كتاب‏هایى نیز نوشته‏اند و در روایات هم به جنبه‏ى بهداشتى آن اشاراتى شده است از جمله از امام رضا (علیه السلام) نقل شده كه در مورد حكمت وضو مى‏فرمایند:

«و [وضو] براى این است كه بنده در مقابل پروردگار خود پاكیزه باشد و قابل مذاكره و مكالمه گردد و اطاعت امر مولى نموده، از كثافات و نجاسات پاك گردد- و كسالت تن او بر طرف شود- و خواب از چشم او بیرون رود. تا این معارف به پاكى قلب او در مقابل عظمت خالق منتهى شود- و سبب وجوب شستن صورت و دست‏ها و مسح سر و پاها، آن است كه این اعضا در نماز بیشتر به كار مى‏آید زیرا نمازگزار با صورت سجده و خضوع مى‏كند. و با دست خود حاجات خویش را عرضه مى‏دارد و با سر خویش جهت قبله را حفظ مى‏نماید و با پاهایش قیام و قعود نماز را انجام مى‏دهد.» (اسرار الصلوه، به نقل از فلسفه احكام، ص 251 (با تصرف مختصر در عبارت) و شیخ صدوق در علل الشرایع، ص 279- 281 به برخى علل بهداشتى وضو اشاره كرده است.)

برخى از صاحب نظران در مورد وضو حكمت‏هایى بیان كرده‏اند كه به برخى از آن‏ها اشاره مى‏كنیم:

1. دست و صورت كه غالباً در معرض میكروب‏هاى مختلفند باید هر روز چند مرتبه با عنوان وضو شسته شود به طورى كه آب به پوست برسد و چربى و كثیفى‏ها را رفع نماید.

2. پیش از این گمان مى‏كردند ورود میكروب به داخل بدن منحصر به سوراخ‏هاى بدن (مثل دهان) است؛ ولى اخیراً ثابت شده است كه ممكن است میكروب از سطح پوست نیز وارد بدن شود و چون دست و صورت بیشتر در معرض آلودگى‏ها واقع مى‏شود دستور به شستن داده شد و در پا و سر به مسح اكتفاء شده تا موجب سختى نشود.

3. در مسح سر و پا اگر مانعى باشد لازم است براى صحت وضوء، آن موانع را برطرف نماییم در نتیجه نظافت محل سر و پا هم تحقق مى‏یابد و این خود یك نكته‏ى بهداشتى است.

4. وقتى به سطح اعضاى وضو، آب سرد رسید و محل آن سرد شد براى حفظ درجه حرارت طبیعى بدن و جبران حرارت از دست رفته‏ى اعضاى وضو، دستگاه گردش خون به فعالیت سریع مشغول مى‏شود تا درجه حرارت بدن متعادل شود و در نتیجه نشاط و سلامتى و تعدیل در دستگاه گردش خون كه مهم‏ترین عنصر بدن است بوجود می آید و بهداشت بدن را تأمین مى‏نماید.

5. در مورد نوع آب وضو (سرد بودن و پاك و مطلق بودن) و استنشاق (آب در بینى كردن) و مضمضمه (آب در دهان كردن) و مسواك قبل از وضو، مطالب بهداشتى جالبى است كه در روایات و سخنان صاحب نظران و پزشكان بدان اشاره شده است.

 

تذکر:

وضو یك عبادت است كه مقدمه‏ى نماز قرار مى‏گیرد و پایین آوردن آن در حد یك عمل بهداشتى صحیح به نظر نمى‏رسد، هر چند كه آثار بهداشتى این دستور الهى بر كسى پوشیده نیست.

آثار و فوایدى كه براى وضو شمرده شد علت منحصر و تامه براى وضو نیست. بلكه ممكن است مصالح و مفاسد دیگرى مثل مسائل معنوى و اجتماعى هم مورد نظر شارع بوده است و آیندگان نكات علمى و دقیق‏ترى از این عمل عبادى كشف كنند.

البته برخى از این آثار بهداشتى كه از شستشو حاصل مى‏شود، با شستشوى ساده بدن (بدون نیت و شرایط وضو) نیز حاصل مى‏شود، پس معلوم مى‏شود كه این آثار، هدف اصلى شارع مقدس اسلام نبوده است، بلكه حداكثر مى‏توان گفت: در دستور وضو برخى از این آثار نیز لحاظ شده است.

و این مقاله را با یک پرسش و پاسخ در مورد وضو به پایان می بریم:

سوال: كیفیت وضو گرفتن به شیوه‌ی ترتیبی و ارتماسی را اگر می‌شود توضیح بفرمائید؟

جواب: در وضوی ترتیبی واجب است اول صورت را، سپس دست راست را از آرنج به طرف نوك انگشتان و سپس دست چپ را به شیوه‌ی دست راست، بشوئید و بعد سر را سپس پای راست، بعد از آن هم پای چپ را مسح كنید.

اما در وضوی ارتماسی باید صورت و دستها را به قصد وضو، با مراعات شستن از بالا به پایین در آب فرو برید، لیكن برای اینكه مسح سر و پاها با آب وضو باشد، بایستی در شستن ارتماسی دست‌ها، قصد شستن وضویی، هنگام بیرون آوردن دستها از آب باشد و یا اینكه مقداری از دست چپ را، باقی گذارد، تا آن را با دست راست، ترتیبی بشوید. (توضیح المسائل دوازده مرجع, م236, 237, 245, 261)

 

بخش احکام اسلامی تبیان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
اين وبلاگ در راستاي ترويج و اشاعه فرهنگ نماز فعاليت خود را آغاز نموده و اميد است كه در اين مهم قدم كوچكي بردارد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    تاثيرات نماز در زندگي روزمره شما؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 104
  • کل نظرات : 14
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 64
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 74
  • بازدید ماه : 157
  • بازدید سال : 563
  • بازدید کلی : 9,075
  • کدهای اختصاصی
    تصاویر زیباسازی نایت اسکین

    استخاره با قرآن کریم
    دریافت کد استخاره آنلاین


    دریافت کد پرواز حباب ها
    ابزار پرش به بالا
    نایت اسکین-ابزار گوکل پلاس
    نام شما :
    ايميل شما :
    نام دوست شما:
    ايميل دوست شما:

    Powered by Night-Skin
    بزرگترین منبع ابزار های وبلاگ نویسی ، نایت اسکینآپلود فایل و تصویر
    نمایش وضعیت در یاهو

    قالب های وبلاگ


    ابزار تماس با ما
    ارسال لینک

    بهداشت محیط