وقت نماز
برگرفته از سايت مقام معظم رهبري www.leader.ir
دخول وقت
70. هر زمان كه انسان اطمينان به دخول وقت پيدا كرد مىتواند نماز بخواند.
اعلام اوقات شرعى از طريق جدولها و رسانهها
71. اگر از زمان اعلامى توسط جدولها و رسانههاى گروهى اطمينان به دخول اوقات شرعى پيدا شود كافى است، در غير اين صورت بايد صبر شود تا اطمينان حاصل گردد.
شبهاى مهتابى
72. فرقى بين شبهاى مهتابى و غير مهتابى در طلوع فجر، وقت فريضه صبح و وجوب امساک براى روزه گرفتن نيست، هرچند احتياط در اين زمينه خوب است.
وقت نماز عصر
73. وقت نماز عصر تا غروب آفتاب است.
خواندن نماز برخلاف ترتيب
74. شخصى كه نماز عصر را پيش از نماز ظهر و يا نماز عشا را پيش از نماز مغرب خوانده چنانچه بر اثر اشتباه و غفلت بوده و بعد از تمام شدن نماز متوجه شود، نمازش صحيح است و اگر عمداً بوده، باطل است.
تشخيص قبله
75. نمازگزار، بايد علم به جهت قبله داشته باشد و شهادت دو فرد عادل كه از روى نشانههاى حسّى شهادت دهند نيز كفايت مىكند و اگر اين دو ممكن نبود، تمام تلاش خود را به كار برده و طبق گمانى كه به دست مىآورد عمل مىكند، حال اگر از طريق معتبرى، جهت قبله را تعيين و به آن سمت نماز خواند و بعد فهميد اشتباه كرده، در صورتى كه انحراف او تا 90 درجه باشد، نمازش صحيح است و اگر بيشتر از اين مقدار باشد در صورتى كه وقت نماز نگذشته، بايد اعاده كند و اگر وقت گذشته، قضا ندارد.
تشخيص قبله از راه قواعد علمى
76. اگر از قواعد علمى اطمينان به جهت قبله حاصل شود كافى است.
اعتماد به قبلهنما و محراب مساجد و قبور مسلمين
77. اعتماد به قبلهنما در صورتى که موجب اطمينان براى مکلّف شود، صحيح است و بايد طبق آن عمل گردد، و در غير اين صورت مىتوان بر اساس محراب مساجد و قبور مسلمين جهت قبله را تشخيص داد.
فاصله زن و مرد
78. بنا بر احتياط واجب لازم است بين زن و مرد در حال نماز، حداقل يک وجب فاصله باشد كه در اين صورت اگر زن محاذى مرد يا جلوتر از مرد باشد، نماز هر دو صحيح است. رعايت اين احتياط در مسجدالحرام لازم نيست.
سجاده و مهر منقش
79. نماز روى سجاده منقش و سجده بر مهر منقش فى نفسه اشکال ندارد، ولى اگر به گونهاى باشد که بهانه به دست کسانى دهد که تهمت به شيعه مىزنند، توليد آن و نماز خواندن بر آن جايز نيست. و نيز اگر موجب تفرق حواس و از بين رفتن حضور قلب در نماز شود، کراهت دارد.
نماز در مكانى که موسيقى پخش مىشود
80. در مكانى كه موسيقى حرام پخش مىشود اگر نماز خواندن مستلزم گوشدادن به موسيقى باشد، توقف در آنجا جايز نيست، ولى نماز محکوم به صحّت است.
نماز در لباس يا مكان متعلق خمس
89. شخصى كه در لباسى يا مكانى كه خمس به آنها تعلق گرفته و خمسش داده نشده نماز خوانده اگر جاهل به تعلق خمس بوده و يا جاهل به حكم تصرف در آن مال بوده، نمازهايى كه خوانده صحيح است.
نماز با كمربند چرمى وارداتى از کشورهاى غير اسلامى
90. كمربندهاى چرمى كه از كشورهاى غيراسلامى وارد مىشود اگر انسان نداند كه چرم طبيعى است يا مصنوعى، پاك است و نماز با آن اشکال ندارد، ولى اگر طبيعى بودن آن احراز شود و شك در اين باشد كه آيا از حيوانى است که تذکيه شرعى شده يا نه، نجس نيست، ولى نماز با آن باطل است، و در صورتى كه نمازهاى قبلى را در حال جهل به مسأله خوانده است، قضاى آنها واجب نيست.
همراه داشتن پَر پرندگان در نماز
91. پر تمام پرندگان پاک است، ولى در صورتى كه پر، از پرندگان حرام گوشت باشد، همراه داشتن آن در نماز موجب بطلان است.
ظاهر شدن موى زن در نماز
92. در صورتى كه هنگام نماز، موى زن سهواً ظاهر شود و به مجرّد اطلاع آن را بپوشاند، نمازش صحيح است.
پوشش پاى زن در نماز
93. زن بايد در حضور نامحرم تمام پاى خود را در نماز بپوشاند ولى اگر نامحرم نباشد پوشاندن پا تا مفصل ساق لازم نيست.
پوشاندن موهاى مصنوعى در نماز و غيره
94. براى زنان پوشاندن موهاى مصنوعى در نماز واجب نيست، ولى در برابر نامحرم (چه در حال نماز و چه غير نماز) بنا بر احتياط واجب بايد آن را بپوشانند.
نماز با حلقه طلا براى مردان
95. به دست کردن حلقه و انگشتر طلا براى مردان حرام است و بنا بر احتياط واجب نماز با آن باطل است.
طلاى سفيد براى مردان
96. اگر جنس طلاى سفيد، طلا باشد كه بر اثر مخلوط كردن مادهاى رنگ آن سفيد شده است استفاده از آن براى مردان حرام است ولى اگر جنس آن پلاتين است يا عنصر طلا در آن به قدرى كم است كه عرفاً به آن طلا نمىگويند، مانع ندارد.
روکش طلا براى دندان مردان
97. گذاشتن روکش طلا يا پلاتين روى دندان براى مردان اشکالى ندارد، ولى پوشاندن دندانهاى جلو با طلا اگر به قصد زينت باشد، خالى از اشکال نيست.
لباس شهرت
98. لباس شهرت لباسى است كه پوشيدن آن براى شخص به خاطر رنگ يا كيفيت دوخت يا مندرس بودن آن و يا علل ديگر مناسب نيست بهطورى كه اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشتنما مىشود پوشيدن چنين لباسى بنابر احتياط واجب جايز نيست، ولى نماز خواندن با آن اشكال ندارد.