loading...
راز سرافرازي
Raahi Be Hagh بازدید : 42 دوشنبه 25 فروردین 1393 نظرات (0)


ژل مو

سئوال: هنگام وضو گرفتن، اگر احیاناً دست طوری قرار گرفت كه آب وضو به طرف آرنج سرازیر شود، اشكالی در وضو ایجاد می‌شود؟

جواب: اشكالی ندارد. (استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س18)

سئوال: شخصی دو دست خود را تا آرنج از دست داده است، تكلیف او از نظر وضو و تیمم چیست؟

جواب: اگر هیچ از مرفق باقی نمانده، شستن دست‌ها در وضو و مسح آنها در تیمم ساقط است و بقیه‌ی اعمال وضو و یا تیمم را باید به جا آورد ولو به وسیله‌ی نائب گرفتن (یعنی شخصی به نیابت از او، او را وضو دهد). (استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س20)

سئوال: دست راست اینجانب سست است به طوری كه نمی‌توانم هنگام وضو گرفتن برای ریختن آب به صورت، انگشتانم را جمع كنم، در این مواقع دستم را جلو شیر آب می‌گیرم یا در آب فرو می‌برم، آیا اینگونه وضو گرفتن صحیح است؟

جواب: لازم نیست با دست آب بریزید، به هر نحو آب را به جاهایی كه باید شسته شود برسانید ولو زیر شیر یا زیر آب كردن، كافی است. (استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س24)

Raahi Be Hagh بازدید : 44 یکشنبه 24 فروردین 1393 نظرات (0)

قرآن کریم، کتاب سعادت بشر و معجزه جاوید پیامبر بزرگ اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) است. در اینجا به دانستنی‌های جالبی از قرآن اشاره می‌کنیم.

 


قرآن

- چهار عبارت قرآنی هست که در هر یک از آن‌ها، چهار تشدید متوالی وجود دارد:

1. نسیّاً رَّبُّ السّماوات (مریم، 64 و 65)؛

2. فی بحرٍ لُّجّیٍّ یَّغْشاه موج (نور، 40)؛

3. قولاً مّن رَّبٍّ رَّحیم (یس، 58)؛

4. ولقد زّیّنّا السَّماءَ (ملک، 5)

آیا میدانید: تعداد 1015030 نقطه در قرآن بکار رفته است.

آیا میدانید: تعداد 5098 محل وقف در قرآن وجود دارد.

آیا میدانید: تعداد 39586 عدد کسره در قرآن بکار برده شده است.

آیا میدانید: تعداد 19253 عدد تشدید در قرآن بکار برده شده است.

آیا میدانید: بهترین نوشیدنی که در قرآن ذکر شده، شیر می‌باشد.

آیا میدانید: بهترین خوردنی که در قرآن ذکر شده، عسل می‌باشد.

آیا میدانید: بزرگ‌ترین عدد در سوره صافات آیه 147 آمده که صد هزار می‌باشد.

آیا میدانید: کمترین حرفی که در قرآن بکار رفته، حرف (ظاء) می‌باشد.

آیا میدانید: بزرگ‌ترین سوره قرآن دارای 25500 حرف می‌باشد.

آیا میدانید: تعداد کلمات سوره تکویر برابر با تعداد سوره‌های قرآن است.

آیا میدانید: سوره اخلاص به نسب نامه خداوند معروف است.

آیا میدانید: سوره حمد دو بار بر پیامبر نازل شده، یک‌بار در مکه و یک‌بار در مدینه.

آیا میدانید: سوره عادیات منسوب به حضرت علی (ع) است.

آیا میدانید: در سوره نساء به قوانین ازدواج اشاره شده است.

Raahi Be Hagh بازدید : 27 شنبه 23 فروردین 1393 نظرات (0)
برپایی نماز جماعت در مدارس با حضور 21 هزار روحانی

مستحب است نمازهای واجب ـ خصوصاً نمازهای یومیه ـ به جماعت خوانده شود، و این کار فضیلت بسیار زیادی دارد. بعضی از فقهاء فرموده اند: نماز با جماعت از نماز اول وقت که فرادی خوانده شود بهتر است.

 


سوال: فردی به رکعت آخر نماز جماعت رسیده و اقتدا می‌کند. آیا بعد از پایان نماز امام جماعت، می‌‌تواند به نفر جلویی خود که همزمان با وی به مسجد رسیده و نماز می‌خواند اقتدا کند و ادامه نماز را به امامت آن فرد بخواند؟ (مثل وقتی که امام جماعت وضویش باطل شده و شخص دیگری از مأمومین عهده دار امامت می‌شود)

بیشتر مراجع تقلید این نوع اقتدا در نماز جماعت را صحیح شمرده‌اند، ولی برخی از فقها (آیة الله مکارم شیرازی دام ظله) با توجه به اینکه این دو فرد با هم به امام جماعت اقتدا نموده‌اند، آن را صحیح نمی‌دانند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

فى نفسه مانعى ندارد.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در فرض سۆال، نمی‌تواند به نفر جلوئی اقتدا نمائید چون قبل از این، هر دو با هم  به امام جماعت اقتدا نموده‌اند، اما در صورتی که شخصی اول به رکعت آخر نماز جماعت برسد و رکعات بعد را فرادی بخواند دیگری می‌تواند پس از فرادی شدن نمازش به وی اقتدا کند.

 

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اشکال ندارد.

 

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

در فرض مذکور، انتقال نیّت جماعت توسط مأموم، بعد از انتهاى نماز امام، به امام دیگر  جایز است.

آیا به کسی که نمازش را صحیح نمی خواند می توان اقتدا کرد؟

Raahi Be Hagh بازدید : 56 شنبه 23 فروردین 1393 نظرات (0)

با توجه به این که روز به روز به لیست افرادی که با اینترنت آشنا می‌شوند افزوده می‌شود، راهای استفاده درست از آن چیست؟


اینترنت

برخی خیال می‌کنند اینترنت یعنی: فیلم‌های مبتذل، جایی برای پیدا کردن دوست دختر یا دوست پسر، جایی برای بازی کردن با احساسات دیگران، به خاطر همین بیشتر وقتشان را صرف پیدا کردن سایت‌های مبتذل و عبور از فیلتر هستند؛ در حالی که انسان می‌تواند به وسیله اینترنت به بهشت و رضوان الهی برسد.

یکی از استفاده‌های بسیار خوبی که می‌شود از اینترنت کرد، انتشار احادیث اهل‎بیت علیهم‌السلام است؛ نشر احادیث اهل‎بیت عصمت و طهارت یکی از اعمال بسیار خوب و با فضیلت است که شاید هیچ عملی به پای آن نرسد. همان‎گونه که معاویه بن عمار می‌گوید: به امام صادق علیه‎السلام عرض کردم: شخصی روایات و سخنان شما را بین مردم منتشر می‌کند و دل‌های شیعیان شما را به وسیله آن محکم و استوار می‌سازد، شخص دیگری در عبادت گاه خود روز و شب مشغول عبادت است و از شما روایتی نقل نمی‌کند؛ کدام یک از این دو نفر افضل هستند؟ امام فرمودند: «آن كسی كه روایت حدیث ما می‌كند و دل‌های شیعیان ما را با آن محكم می‌كند بهتر از هزار عابد است.»[1]

اگر کمی به سخن حضرت توجه کنیم می‌بینم که انسان می‌تواند با انتشار سخنان اهل‎بیت هزران عابد درست کند، و چون شخص نقل کننده حدیث در عابد شدن افراد دخیل بوده است به تعداد کسانی که به راه بندگی علاقه‌مند شده‌اند ثواب دریافت می‌کند.

با توجه به این که اینترنت در سراسر جهان در دسترس می‌باشد، و همه مردم از نقاط مختلف جهان با این شبکه سروکار دارند، چه بسا انتشار روایتی در اینترنت باعث هدایت افراد بسیار زیادی بشود؛ و نشر کننده آن به ثوابی برسد که با هیچ ترازویی قابل وزن کردن نیست، همان‎گونه که رسول خدا خطاب به امیرالمومنین علیه‎السلام می‌فرماید: «ای علی، اگر یک نفر به دست تو هدایت شود، برای تو بهتر از آن چیزی است که خورشید برآن می‌تابد، در حالی که ولایت تو را پذیرفته باشد.»[2]

اینترنت همان کاغذ جادویی است که با نوشتن 40 حدیث و انتشار آن در فضاهای مختلف این شبکه، می‌شود به مقام  بسیار رفیع و معنوی فقها و علمای دین رسید همان گونه که از پیامبر خدا نقل شده است که حضرت فرمودند: «كسى كه بر امت من چهل حدیث از آن‌چه مورد نیاز آنان در دینشان است حفظ نموده و فرا خواند خداوند او را روز قیامت فقیه و عالم دین مبعوث مى‌فرماید.»[3]

Raahi Be Hagh بازدید : 137 جمعه 22 فروردین 1393 نظرات (0)

 

 

نماز کن فیکون

 

به جهت هر حاجته مجرّب است چهاررکعت نماز بخواند. به یک سلام رکعت‌ اول بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه (وَ اُفَوِّضُ اَمْری اِلَی اللّهِ)

 

در رکعت‌دوم ۱۰۰ مرتبه (نَصْرَ مِنَ اللّهِ وَ فَتْحٌ قَریبُ)

 

و در رکعت‌سوم بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه (اَلا اِلَی اللّهِ تُصیرُ الْإمُور)

 

و در رکعت چهارم بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه (اِنّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبیِنا)

 

و بعد از سلام قبل از حرف‌زدن با کسی ۱۰۰ مرتبه (اَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ) و بعد سر به سجده بگذارد و حاجتش را بخواهد.

 

منبع:گنج های معنوی

Raahi Be Hagh بازدید : 95 سه شنبه 19 فروردین 1393 نظرات (0)
روایاتی در مورد استحباب ایستادن مأمومان در سمت راست امام جماعت وجود دارد.
امام علی(ع) می‌­فرماید: بهترین صف‌‌ها صف اول است که فرشتگان در این صف حضور دارند و بهترین نقاط صف اول، نقاطی است که در سمت راست امام جماعت قرار می‌­گیرد.[1]
از امام صادق(ع) منقول است: هرکس چهل روز در سمت راست امام جماعت نماز بخواند، وارد بهشت خواهد شد.[2]
روایات فوق در جایی است که تعداد مأمومان بیش از یک نفر بوده که در پشت سر امام قرار می‌­گیرند، اما در جایی که تنها یک مأموم وجود دارد نیز مستحب است که او علاوه بر سمت راست قرار گرفتن، هم ردیف امام جماعت نیز باشد.(ابن جنید، قائل به وجوب است).[3] دلیل این استحباب(و یا وجوب)، روایت زراره است که می‌گوید از امام صادق(ع) پرسیدم: دو نفر هم می‌­توانند نماز جماعت برقرار کنند؟ ایشان فرمودند: بله! و فرد مأموم باید در سمت راست امام جماعت باشد.[4]
 

[1]. ابن حیون، نعمان بن محمد مغربی، دعائم الإسلام، ج 1، ص 155، قم، مؤسسة آل البیت، 1385ش.
[2]. علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج 85، ص 98، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1403ق.
[3]. همان، ص 44.
[4]. شیخ کلینی، کافی، ج 3، ص 371، تهران، دار الکتب الإسلامیة، 1407ق.
منبع:http://islamquest.net
Raahi Be Hagh بازدید : 28 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)

نماز قضا نیز همانند اصل نماز در زمان رسول اکرم(ص) تشریع شده است و یکی از دلایل وجوب آن، آیهٔ «أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِكْرِى»،[1] است که بیشتر مفسران گفته‌اند: «این آیه دلالت دارد بر این که هر گاه به یادت آمد که نمازی بر عهده داری آن‌را به‌جا بیاور چه در وقتش باشد یا خارج از وقتش اگر در وقتش بود ادای آن‌را به جا بیاور و اگر در خارج از وقتش باشد قضایش را بجا بیاور.[2]

رسول اکرم(ص) فرمود: «کسی که نماز واجبش به سبب خوابیدن یا فراموشی ترک شود هر وقت یادش آمد آن‌را به‌ جا بیاورد و بر او کفاره‌ای غیر از به ‌جا آوردن نماز نیست. به درستی که خداوند متعال می‌فرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي».[3]

آن‌حضرت در روایت دیگری فرموده است: «کسی که بخوابد و نمازش ترک شود یا بر اثر فراموشی نمازش فوت شود پس آن‌را قضا نماید».[4]

دربارهٔ قسمت دوم پرسش؛ نمایهٔ «قضا شدن نماز صبح حضرت رسول اکرم(ص)»، سؤال 644 را مطالعه کنید.



[1]. طه، 14: «نماز را براى ياد من بپادار».

[2]. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البيان فى تفسير القرآن، مقدمه: بلاغی‏، محمد جواد، ج 7، ص 10 - 11، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372ش؛ فيض كاشانى، ملا محسن، تفسير الصافى، تحقيق: اعلمی، حسين، ج 3، ص 202 - 203، انتشارات الصدر، تهران، چاپ دوم، 1415ق؛ قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق و مصحح: موسوی جزائری، سید طیب،‏ ج 2، ص 60، دار الکتاب، قم، چاپ سوم، 1404ق؛ بروجردى، سيد محمد ابراهيم، تفسير جامع، ج 4، ص 283، انتشارات صدر، تهران، چاپ ششم، 1366ش؛ بحرانى، سيد هاشم، البرهان فى تفسير القرآن، ج 3، ص 758، بنياد بعثت، تهران، چاپ اول، 1416ق.

[3]. نورى، حسين بن محمد تقى، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 6، ص 430، مؤسسة آل البيت(ع)، قم، چاپ اول، 1408ق.‏

[4]. همان.

منبع: http://islamquest.net

تعداد صفحات : 7

درباره ما
اين وبلاگ در راستاي ترويج و اشاعه فرهنگ نماز فعاليت خود را آغاز نموده و اميد است كه در اين مهم قدم كوچكي بردارد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    تاثيرات نماز در زندگي روزمره شما؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 104
  • کل نظرات : 14
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 22
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 107
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 124
  • بازدید ماه : 207
  • بازدید سال : 613
  • بازدید کلی : 9,125
  • کدهای اختصاصی
    تصاویر زیباسازی نایت اسکین

    استخاره با قرآن کریم
    دریافت کد استخاره آنلاین


    دریافت کد پرواز حباب ها
    ابزار پرش به بالا
    نایت اسکین-ابزار گوکل پلاس
    نام شما :
    ايميل شما :
    نام دوست شما:
    ايميل دوست شما:

    Powered by Night-Skin
    بزرگترین منبع ابزار های وبلاگ نویسی ، نایت اسکینآپلود فایل و تصویر
    نمایش وضعیت در یاهو

    قالب های وبلاگ


    ابزار تماس با ما
    ارسال لینک

    بهداشت محیط